E-faktury mohou snížit administrativní zátěž
7. 5. 2018
Elektronické faktury pracují na principu, kdy zadaná e-faktura se automaticky přenese do podnikového účetního systému druhé strany. Přestože česká i evropská legislativa používání e-faktur umožňuje, u některých firem si oblibu nezískaly. Jedná se zejména o menší firmy, které nepracují s účetními systémy. Podle Svazu průmyslu a dopravy ČR přitom elektronické faktury snižují administrativu a chybovost.
E-faktura musí obsahovat všechny údaje, jako papírová faktura. Navíc musí mít možnost ověření elektronickým podpisem. Musí být po celou dobu životního cyklu dostupná pro obě strany. E-faktura má svůj specifický strojově čitelný formát. Nejedná se tedy o fakturu zaslanou mailem ve formátu PDF. Typickými formáty e-faktur jsou ISDOC a HML. Tyto faktury je možné zaslat mailem nebo datovou schránkou.
E-faktura musí být ověřitelná, s věrohodným původem a nesmí být porušen její obsah nebo čitelnost. Aby byly elektronické dokumenty dobře uchovatelné, je dobré využít tzv. auditních stop. To znamená, že na e-fakturu navazují další dokumenty, např. objednávky nebo smlouvy. Pokud e-faktura všechny tyto náležitosti splňuje, je podle ministerstva financí rovnocenná papírovým dokladům.
Výhody a nevýhody e-faktury
Výhodou e-faktur je jejich rychlost. V několika vteřinách jsou v účetnictví obou stran a mohou být zaúčtovány. Nedochází ke ztrátám faktur při zaslání poštou nebo poškození při zaslání mailem. E-faktury jsou samozřejmě také úspornější a šetrnější k životnímu prostředí.
Určitou nevýhodou může být obtížnější prokazování příjmu faktury. Příjemci si také musí nastavit antispamové filtry. Aby pozitivní dopad na životní prostředí byl úplný, měla by e-faktura zůstat elektronickou po celou dobu její životnosti. To znamená, že jej příjemce nakonec nevytiskne a nezaloží. Podmínkou je samozřejmě, že obě strany využívají účetní systémy, které elektronickou fakturaci podporují. V současné době je většina účetních softwarů již podporuje.
Jak roste popularita e-faktur v soukromém sektoru, veřejná sféra poněkud zaspala. Využívání e-faktur ve veřejných institucích totiž brání nepřipravenost interních procesů na přijímání, zpracování a archivaci faktur v elektronické podobě. Svaz průmyslu a dopravy ČR má však za cíl podpořit využívání e-faktur i ve veřejné sféře a tím přispět k zefektivnění komunikace se státní správou.
Podnikatelům na pomoc má být i web, který za ně bude hlídat důležité termíny.
RYCHLÝ KONTAKT:
NOVINKY:
Tigra will not play Fool's Day jokes on you
April 1st, the day of feared accounting deadlines is here. How did your accounting company handle the closing date? Did it play a Fool's Day joke on you? If you are not sure about its services, change it! Do not hesitate to contact Tigra, a company that connects serious approach and more than 20…
Custom Solutions Tailored to Our Clients' Needs
Tigra always tries to fully respect its client's wishes, requirements and customs. Together, we can find a solution that will be precisely tailored to the needs of your company - from book keeping, which will be fully in our competence, to book keeping at our client's site. Let Tigra tailor a…
Archiv novinek »